Tehetséggondozás a
Vadárvácska Óvodában
Óvodánk nevelőtestülete a gyermeki személyiséget előtérbe helyező, a
gyermeki szükségletet figyelembe vevő, egyéni fejlesztő nevelési -
szemléletet alakította ki.
Óvodai nevelésünk a gyermeki személyiségből indul ki, abból a tényből,
hogy a gyermek, egyedi, mással nem helyettesíthető
indivídum és szociális lény egyszerre.
Nevelésünk célja az óvodás kori gyermekek sokoldalú, harmónikus
fejlődésének, a gyermeki személyiség kibontakozásának elősegítése, az
életkori és egyéni, valamint az eltérő ütemű fejlődések figyelembe
vételével fejleszthető, nevelhető.
Tudatosan törekszünk arra, hogy minden gyermekben felfedezzük azt a
képességet, tulajdonságot, amely az egyén erőssége és ami az ő
fejleszthetőségének alapja lehet. Fontosnak tartjuk, hogy az adott tudás
és képességtartalomban kiemelkedő teljesítményre képes gyerekek és
családjuk folyamatos segítséget kapjanak.
Intézményünkben célzott megfigyelések és lágy mérések alapján az alábbi
területeken rögzítjük a gyerekek egyéni fejlettségét.
·
gondozási tevékenység
jellemzői
·
mozgás, motoros
képességek fejlődésének jellemzői
·
anyanyelvi fejlődés
jellemzői
·
érzelmi, szociális
fejlődés jellemzői
·
értelmi fejlődés
jellemzői
A gyerekeket 5 korcsoportba soroljuk. A rögzített adatokat
számszerűsítjük, majd százalékos kimutatást végzünk a gyermek aktuális
fejlettségéről.
Korcsoportonként meghatározzuk a fejlődési szinteket, óvodánk
értékrendje szerint. 4 képességszintet különböztetünk meg. A
megfigyelések eredményei alapján differenciált fejlesztést tervezünk.
Egy - egy terjesztési ciklust 3 hónapra tervezünk. 3 havonta új terv, új
célmeghatározás.
Nevelőközösségünk egy 21 állítást tartalmazó tulajdonságlistát állított
össze, amely általában a kiemelkedő tudású és képességű gyerekekre
vonatkoztatható.
Akikre legalább 10 tulajdonság jellemző, további szempontok alapján
értékeljük tevékenységét, hozzáállását, érdeklődését, motiváltságát,
kreativitását 6 területen.
Ezzel célunk annak az irányvonalnak a megtalálása, amely a gyermek
erőssége, melyre alapozhatunk és fejleszthetünk.
Intézményünkben 4 műhely működik. az adott területen kiemelkedő
teljesítményt mutató gyerekeket a számára legmegfelelőbb műhelybe
javasoljuk.
ü
" Ügyes kezek" Vizuális műhely
ü
" Daloló fecskék" Zenei műhely
ü
"Hozd el a kupát" Mozgás műhely
ü
"Manó - Vár" Irodalmi és Anyanyelvi műhely
Ha nincs az érdeklődésének megfelelő működő műhely, csoporton belüli
gazdagításban vesznek részt.
A műhely vezetői folyamatosan tartják a kapcsolatot a műhelybe járó
gyerekek szüleivel és óvó nénivel. A műhelyvezetők havonta egyszer team
megbeszélést tartanak. Esetmegbeszélésekkel segítve egymás munkáját.